trip
מסלולי טיולים בצפון

Google

ירושלים בלילה - בעקבות לוחמים 1948-1967

במסגרת  הטיולים של פורום טיולים בכיפה יצאנו הפעם לטייל בירושלים בלילהץ התכנסנו בכניסה לשער ציון ולמרות השעה המאוחרת יחסית הינו קבוצה גדולה של כ 30 איש.
נפגשנו עם המדריכה  יעל ממדרשת ירושלים שהנחתה את הערב בטוב טעם ובמומחיות.

ירושלים הכניסה להר ציון

את הטיול התחלנו בסיפורים הבטורים קצרים. הבריטים עוזבים ומשאירים את העמדות מאחור.
העיר העתיקה נצורה ובה מעט נשק ומעט לוחמים. הדבר המפתיע שרוב האנשים לא מודעים לו הוא שהעיר העתיקה נכבשה עוד לפני הקרבות ע"י קבוצת מתנדבים מהפלמ"ח בראשות דוד אלעזר. שפרצו לעיר העתיקה באישון לילה דרך שער ציון ומצאו את העיר שוממה. כי כל התושבים המוסלמים ברחו ממנה מפחד הדוידקה.  הלוחמים נצטוו לעזוב את העיר דבר הנחקר עד היום.
והשאירו את התושבים להתמודד עם הצבא הירדני שהגיע לאחר מספר ימים.

הבית המשקיף לכותל כאן עברה החומה שהפרידה בין העיר המזרחית למערבית

אנו בהליכה קצרה הגענו לתצפית להר הבית שהיתה המקום הקרוב ביותר לכותל. עד לשחרור העיר ע"י הצנחנים ב 67. באותו בית היה משכנו של הנשיא יצחק בן צבי נשיא מדינת ישראל השני. מומלץ לבקר במקום בשעות הפתיחה.

התצפית לכיוון העיר המזרחית

התצפית היתה הנקודה הקרובה ביותר לחומה שהפרידה בין החלק המזרחי של העיר לחלק המערבי שלו. שבו שכנו יהודים.

ירושלים התצפית בהר ציון

הנוף מהמם ולפי דעתי ודעת רבים אין ספק שירושלים היא העיר היפה ביותר בעולם.

תצפית  מהר ציון

בתמונה למטה ניתן לראות את מלון המלך דוד  המלון המפואר ביותר בירושלים בו מתאכסנים כל הנשיאים והאנשים רמי דרג המגיעים לירושלים.
מלון המלך דוד

המשכנו את המסלול בתוך העיר העתיקה כאשר המדריכה מספרת לנו את המצב הקשה בו היו נתונים אנשי הרובע היהודי במלחמת השחרור כאשר כולם נלחמו מילדים ועד זקנים ללא יוצא מהכלל. אנו גם נפגשנו עם אנדרטה ל לקבר אחים שהוקם בעיר העתיקה ובו נקברו כל ההרוגים. של המלחמה למרות ההלכה שאין מלינים את המת בירושלים. כאשר שוחררה העיר הועברו הקברות להר הזתים.

הכניסה לרובע היהודי בעיר העתיקה

האוכלוסיה בעיר העתיקה מטעמים היסטורים חולקה בד"כ לאשכנזים וספרדים כאשר לכל אחד היה את בתי הכנסת שלהם .
ארבעת בתי הכנסת הספרדים בעיר העתיקה

בתי הכנסת שימשו את מגיני הרובע כמקלט בשל  הקירות העבים ובשל  נקודות התצפית השולטות על הרובע היהודי. אחד מסיפורי הניסים המסופרים הם על קבוצה של יהודים שישבו באחד מבתי הכנסת כאשר פגז ירדני פוגע בבית הכנסת חודר לתוכו פוגע בקיר נופל ולא מתפוצץ.

בית הכנסת ששימש נקודת מחסה ללוחמים בתש"ח ונהרס עד היסוד

אחרי כניעת הרובע היהודי נערך מסדר לכל הגברים שהיו ברובע. כאשר על המסדר מפקד עבדלה מלך ירדן. הוא מבקש מכל הלוחמים לפסוע צעד קדימה. רק שלושים וחמישה לוחמים צועדים קדימה. עבדלה לא מאמין ואומר שאם הוא היה יודע שכך זה המצב הוא היה בא עם אבנים ומקלות להילחם. וכדי להמנע מבושות הוא לוקח בשבי את כל הגברים כ 300 במספר לשבי . הם ישוחררו מספר חודשים לאחר מכן בעסקה של חילופי שבוים.

תצפית על הכותל בדרך

אנו ממשיכים עם הסיפורים והשבילים ומגיעים לכותל ולסיפורים על כיבוש ירושלים במלחמת ששת הימים.
תצפית מלאה על הכותל המערבי בחצות הלילה

בערב מלחמת ששת הימים המורל בארץ היה שפוף ורוב האנשים חשבו שהמדינה עומדת חלילה בפני חורבן. כל הגברים גויסו למילואים ומנגד הערבים החלו רוקמים מזימות וסוגרים את תעלת סואץ ומיצרי טירן ומגרשים את האו"ם מעמדותיו.
אולם בשלוש השעות הראשונות של המערכה שהחלו בתקיפה של כל מטוסי חיל האוויר את שדות התעופה המצרים והשמדתם של כל המטוסים על הקרקע. ובכך למעשה הוכרעה המלחמה שכעת לא נותר אלה לכוח הקרקעי לכבוש את היעדים.
הכותל בחצות הלילה גם מלא באנשים

כח הצנחנים  בפיקודו של מוטה גור כובש את הר הבית את הכותל המערבי ואת ירושלים העתיקה בקרבות קשים כמו שתוכלו לראות בסרט הקצר המצורף למטה.

שיעור הדף היומי בכותל שמשך אליו המון אנשים

לצערנו המנהיגים לא הבינו את הניצחון הגדול . ומשה דיין בצעד שיזכר כבכיה לדורות החזיר לוואקף המוסלמי את המפתחות של הר הבית. דבר שאנו רואים את נזקיו עד היום הזה.
סימנו את הטיול וחלקנו פנינו לכותל להתפלל ולשמוע שיעור בדף היומי שריתק רבים מהאורחים בכותל אליו. אחרי תפילה קצרה  חזרנו דרך העיר העתיקה לחניון הר ציון ובדרך פגשנו את ההכנות לבנית בית המקדש השלישי. זוהוי מנורת הזהב המשוחזרת ע"י מכון המקדש ותשמש אותנו בבית המקדש השלישי שיבנה בקרוב אמן.
המנורה מוכנה כבר לבית המקדש השלישי

מנורת הזהב

תקציר הטיול
- מסלול משער ציון לכותל בעקבות לוחמים
דרגת קושי    - קלה
חודש הביצוע- מאי.
סיכום           - מסלול מהמם עם אלפי שנות הסטוריה על כל אבן.