טיולים בישראל| טיולים בארץ
מסלולי טיולים בצפון

Google

הירקון מכפר הבפטיסטים לקניון איילון – הנהר של גוש דן

בלב גוש דן לאורך צירי תנועה ראשיים זורם לו הירקון, המושמץ (ובצדק) כאחד המזוהמים שבנחלי ארצנו.

קנה

אך למרות זאת חלקו העליון עדיין נקי יחסית ומאפשר טיול נעים בלב טבע שוקק דקות מספר ממגדלי הבטון וכבישי האספלט.

את טיולינו התחלנו בחניית רכב אחד בחניון קניון איילון והצטיידות במאפים לדרך באחת מחנויות הקניון.
עם הרכב השני נסענו לכפר הבפטיסטים על כביש צר הפונה מזרחה מעט מדרום לצומת ירקון.

כפר הבפטיסטים המזכיר מעט כפרים אירופיים חקלאיים מיושב בידי נוצרים משיחיים ומלבד האווירה הכפרית בולטת בו המיסיונריות הנשקפת משלטים הפזורים באזור.
החנינו את הרכב בצד הכביש והמשכנו מעט צפונה לעקיפת מתחם הכפר, שם בשדה חרוש המשכנו כ 500 מטר מזרחה להתחברות עם שביל נחל הירקון המסומן בצבעו של שביל חוצה ישראל, בו פנינו במורד הנחל צפונה.

קנים וחשמל

מדרומנו השביל נכנס לגן הלאומי ירקון בו הכניסה בתשלום ואנו מוותרים על הביקור, וממשיכים עם ערוץ הנחל הזורם לאיטו בין קני סוף, אקליפטוסים ושלל צמחייה.

תוך שאנו ממשיכים לאטנו במורד הנחל אנו פוגשים ברכב שטח המחפש בריכה בה ניתן לדוג, אנו מופתעים שכן הירקון ידוע כמוביל ביוב לא קטן, אך הדייגים מסבירים לנו שחלקו העליון לא מזוהם והביוב נשפך אליו בסמוך לצומת ירקונים ומזהם אותו עד לשפכו לים.

פינה פסטורלית לאורך הירקון

אנו ממשיכים עם השביל העובר ליד מבנה בטון הנמצא בתהליכי התפוררות ופוסעים בעיקולי הנחל הפסטורלי, עד שלאחר כחצי קילומטר אנו מגיעים אל בית מהודר עשוי בטון ומגודר היטב.
לפי השלטים זהו בית הבטון הראשון שנבנה בארץ ושימש כתחנת שאיבה עד שבתהפוכות הזמנים עבר לבעלות חברת החשמל אשר גידרה אותו ומחזיקה בנכס.

בית הבטון על גדת הירקון

האזור היפה וארכיטקטורת הבית הנאה מושכים אותנו לארוחת בוקר על גדת הירקון שלאחריה אנו ממשיכים עם השביל צפונה, עוקפים מן אי מלאכותי שנבנה כאן במרכז הנחל למטרה לא ברורה (סימון השבילים כאן מעט מבולבל) ועוברים עם הנחל מתחת לכביש 5 אשר עליו נסענו פעמים רבות כל כך בלי לדעת איזו פינת שלווה מסתתרת כמטווחי נגיעה מהכביש.

כאן נפרד השביל מהנחל וממשיך צפונה בלב שטח חקלאי עד להתחברותו שוב אל הנחל בנקודה הדורשת את חציית הירקון על מספר אבנים אשר חוצים קודמים פיזרו לאורך הערוץ.

חצייה מאולתרת של נחל הירקון

מעבר לערוץ הנחל נמצא עוד בית עתיק ומתפורר שכנראה היה טחנת קמח בתחילת המאה הקודמת ובסמוך לו נמצא מפגש שביל ישראל עם השביל השחור, אנו פונים מערבה וממשיכים עם השביל השחור לאורך הנחל ופוגשים בדרך שוב דייגים המחפשים על טוסטוס מקום נאות לדוג.

שרידי תחנת קמח על הירקון

השביל השחור מגיע עד מהרה לכביש 40 אשר בסמוך לו נמצא בית בתהליך בלייה מתקדם מאוד, ושלטים המזהירים מהתמוטטות מפיגים את רצוננו לסייר בו.

חורבה סמוך לצומת ירקונים

השתקפויות בירקון

אנו חוצים מתחת לכביש 40 וממשיכים עם הנחל בדרך ירוקה אך די חדגונית כאשר בדרך אנו נאלצים לחצות ברגל על גשר אירי! את נחל קנה המוביל ביוב משובח אל הירקון, חוויה מגעילה ומסריחה למרות המיים המאוד רדודים והנעליים האטומות למים.

לאורך הירקון

מפגש נחל קנה עם הירקון

השביל השחור נמשך לאורך הנחל הגובל בשטחים חקלאיים תוך שמדי פעם הסימון נעלם עקב חרישתו בשולי השטחים החקלאיים, אך הניווט בשטח מישורי זה אינו קשה ואנו מוצאים את המשך השביל בקלות.

השביל השחור מצטלב לאחר מספר קילומטרים עם הכחול ואנו פונים בכחול מערבה אל המשך הנחל הנשפך מעת לעת במפלים יפים אך מפיצי ריח נוראי.

מפל ביוב בירקון

השביל הכחול מתקרב אל כביש 5 בסדרת עיקולים נרחבים המגיעים כמעט עד הכביש ושוב מתרחקים ממנו רק על מנת לשוב ומגדילים את אורך המסלול במאוד, לאורך הנחל עם חציית העיקולים ניתן לראות ברווזים וצבים החיים במיים המזוהמים ובורחים כל אימת שאנו צצים בקרבתם.

הירקון באזור מורשה

הנחל לאחר כל העיקולים חוצה מתחת לכביש 5 וממשיך בין פרדסים צמחי קנה ושלל אקליפטוסים אל מתחת לכביש 4 שם הירקון זורם ישר מערבה מתחת לבנייני ההיי טק של עתידים עד לחזרה אל הצומת הסמוכה לקניון איילון שם אנו מסיימים את טיולנו עייפים אך רעבים ועטים על מסעדות הקניון לטיפול בנושא...

הירקון

תקציר הטיול
- מכפר הבפטיסטים לאורך הירקון אל קניון איילון
דרגת קושי    - בינוני - בעיקר אורכו של המסלול די מתיש .
חודש הביצוע- נובמבר.
סיכום           - טיול בנחל די יפה עד למפגש נחל קנה ההמשך די מיותר עקב ריחות הניחוח וחדגוניות המסלול.
לינקים          - הצעות טיול מאתר המשרד לאיכות הסביבה .
מילות מפתח- נחל ירקון , מפגש נחל ירקון נחל קנה , בית הבטון  .