טיולים בישראל| טיולים בארץ

Google

נחל יהודיה – המרענן הטבעי של הקיץ

קניון היהודיה

חום יולי אוגוסט היה פחות כבד השנה... אז אזרנו אומץ , בקבוקי מים שהוקפאו בפריזר, שמן שיזוף ויוצאים ליהודיה - הפראי והיפה שבנחלי הגולן הידוע בברכותיו הקרירות ובסולמות והדירגיות הדרושים למעבר בקניון הנחל.

יצאנו מאזור המרכז לאחר ביקור בסופר המקומי והצטיידות בכמה מאפים לדרך. בדרך אספנו איתנו את ידידנו מיכאל שהגיע מירושלים להצטרף לטיול , ושתי טרמפיסטים מכתומי הכיפה והתואר, בדרכם לגליל.

תחילת המסלול

התחלנו את הטיול בחניון היהודייה בתשלום מס כניסה לרשות הגנים הלאומיים ומשם במסלול האדום אל הכפר החרב יהודייה. בכפר הנמצא מעל קניון היהודייה מתפצל השביל למסלול ירוק היורד אל אפיק יהודייה תחתון ומסלול אדום הממשיך אל היהודייה העליון (היות שהמסלול בנוי בצורה חד סטרית ניתן להמשיך ממסלול היהודייה עליון אל התחתון אבל לא להיפך).

חורבות יהודיה

השביל מושך אותנו מזרחה על סף הקניון בנופו המצהיב של הגולן הקיצי, מדהים איך רק לפני 4 חודשים היה נוף זה עטור בפריחה בשלל צבעים, וכמה מהר נתן הקיץ את אותותיו בנוף.לאחר כקילומטר וחצי יורד השביל בשורת מדרגות בזלת אל מפל היהודייה המהווה את תחילת המסלול. בתחתית המפל הפתעה מרעננת למזיעים - בריכה צלולה וקרירה אליה נשפך המפל ליצירת מקום מנוחה, רחצה וכמובן ארוחת בוקר. הבריכה מלאה בדגים ומיכאל הרעב מפנטז על כמה מהם בפיתה , יש להזכיר לו שמדובר בשמורת טבע בה אין לאכול את דייריה...

מפל יהודיה

בריכת יהודיה

המשכנו בשביל עוד כחצי קילומטר עד לסולם הידוע של היהודייה. מדובר בסולם בגובה 12 מטר היורד מעל מפל תלול ישירות את בריכה צרה באורך כ 20 מטר. ואם זה לא מספיק אתגר בסופה של הבריכה ישנו מצוקון קטן יותר אשר ממנו יורדים בסיוע דרגיות לבריכה נוספת...

סולם

לפני הסולם משתרך תור מטיילים המניילנים את ציודם לפי מיטב האלתור והמסורת - משקיות איטום מיוחדות דרך שקיות זבל לעטיפת התיק ועד כפפות חד פעמיות לאחסון מכשירי הסלולר...
החצייה
של פארק האקסטרים הקטן אינה מפחידה כמו בסיפורי השמצה הידועים על מקום זה מפי הטיילים הוותיקים יותר - כנראה מכיוון שציוד העזר למעבר לא היה קיים לפני עשרים שנה (מלבד סולם חבלים בלוי).

הסולם והבריכה

לאחר המעבר וחילוץ הציוד מהניילונים אנו פוגשים תייר הולנדי ומצרפים אותו איתנו להמשך המסע אל היהודייה תחתון ואל בריכת "גן העדן".

בריכת גן העדן

הדרך אל בריכת גן העדן נמשכת לאורך של כ- 3 קילומטר תוך מעבר מזלג השבילים ירוק ואדום (הירוק עולה חזרה אל חניון היהודייה דרך חורבות הכפר יהודיה). וחולף על פני בריכות קסומות אשר בכל נחל אחר היו מהוות מוקד משיכה מרכזי, אך ביהודיה התחתון כל המטיילים ממשיכים ישירות אל בריכת גן העדן ובצדק.

לאחר 3 קילומטר הליכה ושתי ליטר זיעה אנו מגיעים אל הירידה אל בריכת גן העדן דרך מפל מים הנשפך אליה, למרבה השמחה מותקנות בצד המפל דרגיות המסייעות לרדת במצוק החלקלק בלי להפוך חלק מהנוף.

אל הבריכה

הבריכה כפי שמשתמע משמה הינה נקודת חן מרהיבה בקוטר כ 40 מטר, אליה נשפך מפל מים (אשר מצדו ירדנו אליה) בגובה של כ 4 מטר ובצידה הצפוני ממרומי המצוק שופך מעיין נסתר את מימיו ליצירת מקלחת מרעננת ליושבים בגדה הצפונית של הבריכה.
לאחר התרעננות בבריכה , צפייה בנערים הקופצים אל המים וכמובן פנטזיות של מיכאל על הדגים (די גדולים יש להודות) שבבריכה על גריל, אנו מחליטים להתחשב בחום ולחזור לחניון דרך השביל הירוק אותו עברנו בדרכנו לכאן. (העלייה דרכו פחות תלולה מזו אשר בסוף מסלול היהודייה תחתון).

אנו חוזרים על עקבותינו אל מזלג השבילים ובוחרים בשביל הירוק העולה בתלילות אל הכפר יהודיה ממנו התחלנו בבוקר את המסלול. העלייה מתבצעת בתרגולת קומנדו - מצל של עץ אלון אל זה שאחריו תוך ריקון המים שנשארו בכלינו.

לאחר העלייה כשאנו מאושרים אך רצוצים אנו עוברים דרך הכפר יהודיה, ועדרי הבקר הרועים באזור - ורק מיכאל מתכנן איך להביא את הפרות אל הגריל...

תקציר הטיול - יהודיה עליון והמשך עד בריכת גן העדן חזרה דרך הכפר יהודיה.
דרגת קושי    - קשה חום הקיץ משולב בתוואי שטח קשה להליכה שלא לדבר על המעלה חזרה ופארק האקסטרים.
חודש הביצוע- אוגוסט.
סיכום           - טיול בנוף פראי ומדהים המשובץ בבריכות קרירות רצוי בעונת האביב אך אפשר גם בקיץ בימים קרירים.
לינקים          - גיא שחר מטייל ביהודיה נחל יהודיה בחברה להגנת הטבע , יהודיה בויקיפדיה.
מילות מפתח- נחל יהודייה, נחל יהודיה , כפר יהודייה, כפר יהודייה , מפל יהודיה, בריכת גן העדן .